Woluwelaan

Woluwelaan

Achtergrond bij het beroep bij de Raad van State in verband met de Woluwelaan, ingediend door Wolu-Inter-Quartiers en het Wijkcomité Sint Lambertusstraat

 

Inleiding

Vooreerst willen we benadrukken dat Wolu-Inter-Quartiers (WIQ) en het wijkcomité Sint Lambertusstraat steeds voorstander geweest zijn van de verlenging van tramlijn 94 en de heraanleg van de Woluwelaan.

Helaas vertoonden de plannen voorgelegd door Mobiel Brussel belangrijke lacunes, vooral wat betreft de veiligheid voor voetgangers, fietsers en tramgebruikers en de inschattingen van de capaciteiten van de nieuwe kruispunten. Na meerdere mislukte pogingen om tot een constructieve dialoog te komen met het Brussels Gewest, zagen we ons genoodzaakt om naar de Raad van State te stappen. Voor een dossier van deze omvang, zowel wat betreft consequenties als financieel, vinden we het belangrijk dat de heraanleg op een doordachte manier gebeurt. Uiteindelijk zal deze aanleg ten minste voor de volgende 40 jaar bepalend zijn. We willen er dan ook zeker van zijn dat dit kwalitatief in orde is.

De Raad van State heeft ons nu in het gelijk gesteld, daarbij oordelend dat niet voldoende rekening werd gehouden met de duurzame mobiliteit en het overleg met de buurtbewoners. Het wijkcomité en WIQ hadden gevraagd de annulering van de vergunning te beperken tot het noordelijk deel, zodat op het zuidelijke stuk verder gewerkt kan worden. De Raad van State heeft daarom enkel de vergunning voor het noordelijke deel vernietigd.

Lees meer (FR) Lees meer (NL)

 

In conclusie

De nu geschorste plannen waren onveilig voor voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer. Dat is niet enkel de mening van een wijkcomité en WIQ maar werd impliciet bevestigd door de Raad van State. De bouw aan de Woluwelaan ten noorden van de Vootstraat moet nu gestaakt worden tot een nieuwe vergunning bekomen wordt. Het wijkcomité en WIQ hebben een veilig alternatief uitgewerkt dat niet enkel beter is voor voetgangers, fietsers en tramgebruikers, maar zelfs voor de autogebruikers.

We vragen nu een positief ingestelde samenwerking met Mobiel Brussel en minister Smet om dit samen verder uit te werken, en een externe verkeersveiligheidsaudit. Hoewel dit studiewerk en de vergunningsaanvraag wel enige tijd zal kosten, is dit de snelste manier om uit de impasse te geraken.

Distributielijst

Schrijf u in op onze distributielijst, zodat we u op de hoogte kunnen houden van activiteiten en evoluties in de buurt.
We zullen uw gegevens niet misbruiken of aan anderen doorgeven. Het laat ons wel toe om gemakkelijker jullie opinie te vragen over actuele dossiers of uit te nodigen voor activiteiten in de buurt, zoals de rommelmarkt.
  • 20111002_croquis_brocante_1
  • 20111002_croquis_brocante_2
  • 20120523_croquis_reunion